
Osiągniesz zamierzone rezultaty, jeśli skupisz się tylko na jednej ważnej rzeczy, zamiast tracić czas i energię na setki nieistotnych spraw.
Jaka jest główna zasada?
Jest to sposób osiągania celu, który opisuje w swojej książce „Zacznij od najważniejszego! Zaskakująco proste prawo fenomenalnego sukcesu” amerykański biznesmen Gary Keller.
Niezależnie od tego, czy Twój cel jest duży, czy mały, Keller sugeruje, aby zacząć od pytania: „Jaką jedną rzecz mogę teraz zrobić, która sprawi, że wszystko inne będzie łatwe lub niepotrzebne?”.
Pytaj o to cały czas, ustalaj priorytety ważnych zadań i najpierw zajmij się tym najważniejszym, a potem następnym — to właśnie Keller nazywa efektem domina w życiu.
Dlaczego ta zasada pomoże Ci odnieść sukces?
Według Kellera niektórym ludziom udaje się zrobić o wiele więcej niż innym, ponieważ nie robią tego, co mogą zrobić, ale tylko to, co muszą zrobić. Faktem jest, że wielozadaniowość szkodzi jakości i wiąże się z podejmowaniem złych decyzji, popełnianiem błędów i stresem.
Jak wybrać najważniejszą rzecz?
Na początek warto zadać sobie pytanie, co jest naprawdę ważne w danej chwili. Keller zauważa, że ludzie zazwyczaj już wcześniej znają odpowiedź. Zawsze jest kilka rzeczy, które są ważniejsze od innych, a wśród nich jedna jest najważniejsza.
Jak pracować zgodnie z tą zasadą?
Krok 1
Wyznacz sobie cel. Określ, co musisz zrobić, aby zbliżyć się do pożądanego rezultatu. Jeśli cel jest duży, podziel go na kilka i wybierz główny na dany dzień.
Na przykład: postanowiłeś napisać książkę. Jest to Twój priorytet, na którym musisz się skupić, ale samo zadanie jest wystarczająco duże. Warto więc podzielić to zadanie na kilka części: najpierw piszesz jeden rozdział, potem konsultujesz się z redaktorem i dokonujesz niezbędnych poprawek, a następnie omawiasz szczegóły z wydawcą.
Krok 2
Wyznacz konkretny czas na wykonanie głównego zadania. W tym okresie powinieneś być maksymalnie skupiony i nie rozpraszać się niczym. Najlepiej wybrać taki czas, kiedy zapas energii i motywacji jest jeszcze pełny, a zdolność do pracy wysoka. Jest mało prawdopodobne, że można zmusić się do zrobienia czegoś, jeśli wcale się tego nie chce.
Krok 3
Po wykonaniu ważnego zadania zdecyduj, jaki będzie Twój następny krok. Wybierz czas na wykonanie nowego zadania i skup się już teraz na jego rozwiązaniu.
Co zrobić z zadaniami, z których trzeba było zrezygnować?
Mniej ważne zadania, które i tak muszą być wykonane, deleguj innym osobom lub, jeśli to możliwe, zautomatyzuj procesy.
Keller radzi, by pamiętać o prawie Pareto, które mówi, że 20% wysiłków przynosi 80% rezultatów. Aby robić więcej w ciągu dnia i osiągać lepsze wyniki, należy skupić się na tych 20%.
Nie musisz na tym poprzestać. Pójdź jeszcze dalej. Możesz wyróżnić 20 z tych 20% i kontynuować pracę, aż osiągniesz tę jedną, najważniejszą rzecz! Nie ma znaczenia, jakie jest zadanie, misja czy cel. Nie ma znaczenia skala. Zacznij od listy dowolnej długości, ale z nastawieniem, że musisz utorować sobie drogę do kilku ważnych rzeczy i nie zatrzymywać się, dopóki nie osiągniesz tej jednej najważniejszej.